19.1.07

Søren Behncke @ Charlotte Fogh Contemporary, Århus


Papstinenser

19/1 – 24/2 2006.

Fernisering 19/1 kl. 17-20.

Charlotte Fogh Contemporary kan med stor glæde præsentere Søren Behnckes udstilling, ”Papstinenser”, som kunstnerens første soloudstilling i galleriet. Udstillingen, der kan ses fra 19. januar - 24. februar, viser kunstnerens nyeste malerier, skulpturer og tegninger.

Søren Behncke, også kendt som ”Papfar”, er en af de væsentligste eksponenter for den streetart, der markerer sig stærkt i samtidskunsten i disse år. Det er gadens hurtige og rå udtryk kombineret med kunstnerisk refleksion, der skyder sig ind på gallerier og museer. Med udgangspunkt i streetart og med inspiration fra bl.a. tegneserier og popkunst har Søren Behncke tilføjet et unikt symbolsprog og skabt et særegent univers bygget i pap.

Søren Behnckes street-aktioner har hverken provokationen eller politisk aktivisme som mål, men handler snarere om at få lidt spræl i gadebilledet og ikke mindst at åbne for kommunikation. Den første ”Prøvekanin” dukkede pludseligt op på et offentligt torv i Århus i 2003 og er siden bl.a. blevet efterfulgt af hvide grinende paphoveder, ”Happy /Angry Face”, i byens træer. Skulpturgruppen, ”Agnethe og Havmanden”, blev tilføjet et paphoved af Krøyers berømte fisker med sydvest og pibe, og omdøbt til ”Agnethe og Sømanden” og i 2005 indsmuglede han en kæmpe pap-slangebøsse til Ron Muecks ”Boy” på Aros. Senest er ”Den Lille Havfrue” blevet udstyret med en fire meter lang nedstryger i pap som en hyldest til Jørgen Nash.

I Søren Behnckes malerier, skulpturer og street-aktioner indgår pap og grafiske symboler fra emballage og overskudsprodukter som et grundlæggende materiale. Det er globale grafiske symboler, der kan forstås på tværs af sproglige forskelle, som f.eks. det revnede glas - symbolet for ”FRAGILE” eller paraplyen - symbolet for ”KEEP DRY”. Symbolerne indgår både som elementer i maleriernes fortællinger og som selvstændige udsagn i papskulpturerne, hvor de i oversize formater skaber associationer til tegneseriens kitsch og pop-avantgardens kritik af forbrugskulturen.

Tegneseriehumor, det legende og skæve er gennemgående i Søren Behnckes univers, hvor der konstant foregår en anti-autoritær leg med koder og referencer. Med humor som strategi udfordrer han fordomme og bornerte konventioner. Papskulpturerne er forgængelige med usnobbede motiver som lyserødt værktøj i oversize. Maleriernes figurer er ekspressionistisk ufuldendte og ude af proportioner, og menneskeskikkelserne er ofte malet bagfra. Street-aktionerne har ”hit-and-run”- karakter og retter ofte sit skyts mod kunsthistoriens populære ikoner.

Søren Behncke (f. 1967) bor og arbejder i Århus. Med en baggrund som tegneserietegner og grafiker for bl.a. aviser og tidsskrifter, har Søren Behncke siden 2003 markeret sig stærkt i samtidskunsten med udstillinger på gallerier, kunsthaller og danske såvel som internationale kunstmesser.

1 Comments:

At tirsdag, 28 december, 2010, Anonymous Anonym said...

My cousin recommended this blog and she was totally right keep up the fantastic work!

 

Send en kommentar

<< Home