19.1.07

Claus Bojesen @ Jytte Arntzen


ORNAMENTERNE FRI AF MYTOLOGIEN

Claus Bojesen i et nyt, friere formsprog viser 30 nye akvareller,
to serier litografiske arbejder og mindre nye oliemalerier i
Galleri Jytte Arntzen, Østerbrogade 52,
anden sal tv.fra 20.januar til 4.februar 2007.


Åbningstider tirsdag-søndag kl.15-18
Fernisering fredag den 19.januar kl.17-20


Når Galleri Jytte Arntzen nu præsenterer Claus Bojesen med en separatudstilling, kan man opleve en kunstner, der har givet slip - uden at miste fodfæste. Som er på vej mod noget helt nyt, og ingen kan vide, hvor dette nye vil ende.

Det vil nok være lige i overkanten at påstå, at maleren
Claus Bojesen 2006 har sagt sin næsten symbiotiske
besættelse af alverdens mytologi et totalt farvel. Det foretrukne motivvalg i hans billedsprog i form af de græske, afrikanske og latinamerikanske ornamenter er fortsat meget væsentlige ingredienser i Claus Bojesens billeder.

Det nye er, at det ikke længere er maskerne, men de religiøse logos, som har fået en anden og på sin vis mere fremtrædende rolle.Men først og fremmest, at hans formsprog er friere end førhen.

Ikke mindst er det værd at notere, at hvor Bojesens
billeder tidligere stillede krav til iagttagerens intellektuelle indsigt i motivverden, så appellerer de i det aktuelle udtryk først og fremmest til beskuerens sanser og umiddelbare lyst til at opleve, nyde og lade sig fornøje!


Det overraskende nye er, at de gamle bimotiver, de mytologiske logos, rives ud af deres tidligere referencer i oliemaleriet og i stedet gøres til selvstændige motiver, til hovedsagen i form af udstillingens 30 små, sarte pastelle akvareller med stiliserede ornamentfragmenter i blå og blågrønne toner, fastholdt med sort kalligraferet tusch.

Udstillingen er centreret om to serier, fem
litografiske blade samlet i mappen ”Orfeus & Eurydike”,
som vises for første gang i København, og en stribe
akvareller, som præsenteres under det eksotiske navn
”Valby Suiten”. Desuden vises serien ”Kabbalistisk Labyrint”
med otte litografiske blade.

”Valby suiten” er faktisk overskud i mere
end en forstand. Kunstnerisk, tidsmæssigt og i form af
papir. Akvarellerne er således blevet malet på overskudspapirstrimler i de pauser, der har været mellem trykgange og det månedlange grafiske arbejde på den
litografiske sten i Valby hos Søren Ellitsgaard på det
litografiske værksted Hostrup-Pedersen & Johansen,
mens Claus Bojesen skabte blandt andet mappen
”Orfeus og Eurydike.

Man kan således med god ret hævde, at inspirationens veje mod nye former er uransagelige. At de for eksempel som i tilfældet Claus Bojesen kan opstå i kunstnerens hovede på strækningen mellem atelieret i Linnégade og Valby.

Udstillingens oliemalerier viser Bojesen vildere, mere fabulerende og legende end nogensinde med skarpe syrer i de gule og grønne fede olier.

Der er rytme og drive og masser af musik i de nye
malerier. Forbindelsen til strukturen og mytologiens logos opretholdes ikke desto mindre af den ornamenterede ramme, som Bojesen bruger til at fastholde og omgive selve hovedmotivet.

De der siger, ”Claus Bojesen, ham kender vi”, vil blive meget overrasket.

God fornøjelse!
Jytte Arntzen